DOKUMENTAI PASILIKUS TENERIFĖJE

Kas yra NIE? O gal man reikia rezidencijos? Kaip gauti banko sąskaitą? Visus atsakymus rasite čia.

NIE

NIE (Número Identificación Extranjero) - tai užsieniečiui suteikiamas identifikacinis numeris.

Kam jo reikia?

  • Banko sąskaitai atidaryti
  • Mokymo įstaigai
  • Socialiniam draudimui (Seguridad Social)
  • Deklaruoti gyvenamąją vietą savivaldybėje
  • Įsigyjant nekilnojamąjį turtą
  • Įsigyjant automobilį

Kaip gauti NIE

  • Atsispausdinkite ir užpildykite prašymo formą (modelo oficial EX-15.pdf ; Nuoroda);
  • Taip pat užpildykite internetu ir atsispausdinkite administracinės įmokos formą (forma 790; código 012, įmokos suma 9,54€). Apmokėti galite bet kuriame banke ir kartu su kitais išvardintais dokumentais pateikite prašydami NIE. Rekomenduojame tai padaryti iš vakaro.
  • Pasas ir kopija
  • Pasiruoškite visus dokumentus ir atvykite į Policía Nacional ( pietuose - į Policía Nacional de Playa de Las Américas). Jus priims iškart arba paskirs numeriuką ir laiką.

Rezidencija

Fizinio asmens nuolatinė gyvenamoji vieta, reiškianti asmens teisinį santykį su valstybe ar jos teritorijos dalimi, yra toje valstybėje ar jos teritorijos dalyje, kurioje jis nuolat ar daugiausia gyvena, laikydamas tą valstybę ar jos teritorijos dalį savo asmeninių, socialinių ir ekonominių interesų buvimo vieta.

Jeigu Jūsų vienintelė ir nuolatinė gyvenamoji vieta yra Tenerifėje, tuomet kreipkitės dėl rezidencijos kortelės išdavimo.

Rezidencijos statusas Kanarų salų gyventojams suteikia 75% nuolaidą keliaujant į žemyninę Ispaniją ir tarp  Kanarų salų lėktuvu ir keltu.

Nepamirškite, kad fiskalinio  rezidento statusas sukuria ir mokestines prievoles.

Kaip gauti Rezidencija

  • Užpildykite prašymo formą (modelo oficial EX-18.pdf, Nuoroda);
  • Pasas ir kopija;
  • Administracinė įmoka (forma 790). Formą reikia užpildyti internetu, apmokėti bet kuriame banke ir kartu su kitais išvardintais dokumentais pateikti prašant rezidencijos;
  • Gyvenamosios vietos deklaracija savivaldybėje (Empadronamiento);
  • Medicinos draudimas, pilnai dengiantis medicinines paslaugas Ispanijoje: privatus - kainos 39-100€/mėnesiui ARBA dirbančiųjų Ispanijoje socialinis draudimas (Seguridad Social, Tarjeta sanitaria);
  • Nedirbantiems Ispanijoje - lėšos banko sąskaitoje: banko pažyma apie turimus 5178,60€ (metinė sumą) vienam asmeniui ir 3625,02€ (metinė sumą) kiekvienam sekančiam šeimos nariui;
  • Santuokos liudijimas (oficialus legalizuoto vertėjo vertimas “traducción jurada” arba tarptautinė pažyma pagal Vienos konvenciją, užsakoma Lietuvos civilinės metrikacijos skyriuje arba per elektroninius valdžios vartus);
  • Vaikų gimimo liudijimas (oficialus legalizuoto vertėjo vertimas “traducción jurada” arba tarptautinė pažyma pagal Vienos konvenciją, užsakoma Lietuvos civilinės metrikacijos skyriuje arba per elektroninius valdžios vartus);
  • Pensininkams - pažyma iš Sodros (S1, E121, kt.);
  • Pasiruoškite visus dokumentus užsiregistruokite atvykimui į Policía Nacional de Playa de Las Américas.

Gyvenantiems Tenerifėje

Nors ir esate Europos sajungos gyventojai, tačiau nepamirškite, kad sala turi autonomiją ir atskirą muitų sistemą, o siuntos atkeliaujančios į salą yra papildomai apmokestinamos.

MEDICINA

  • Lietuviškas valstybinis sveikatos draudimas - (primename, kad Europos sveikatos kortelė suteikia tik būtinąją medicinos pagalbą ir naudojama tik laikinai išvykstant).
  • Ispaniškas privatus sveikatos draudimas, kuris gali kainuoti nuo 39 iki 100 eur per mėnesį.
  • Ispaniškas valstybinis socialinis draudimas, dengiantis sveikatos priežiūros paslaugas, suteikiamas dirbantiems vietoje pagal darbo sutartį arba turintiems registruotą ekonominę veiklą.

NEKILNOJAMOJO TURTO (NT) ĮSIGIJIMAS

ĮSIGYJANT NT Tenerifėje

Bendroji taisyklė yra, kad ĮSIGYDAMI NT Tenerifėje, turėtumėte pasiskaičiuoti papildomų išlaidų 8-10% nuo turto įsigijimo vertės. Šias išlaidas sudaro:

  • NT įsigijimo mokesčiai: 6,5% nuo pirkimo kainos (naujos statybos turtui taikoma 7%).
  • Notaro išlaidos - apie 0,75% nuo sandorio vertės.
  • NT Registro išlaidos apie 0,3-1,25% nuo sandorio vertės.
  • Vandens, elektros, bendrijos, savivaldybės  mokesčių, sutarčių perrašymas yra nemokamas, tačiau kai kuriose savivaldybėse taikomas nedidelis  administracinis mokestis. Šiame procese dažniausiai atstovauja apskaitininkas/įmonė (asesoría, asesor fiscal), NT agentūra, teisininkai, tad šios išlaidos gali būti apmokestintos papildomai.

Kokia yra NT įsigijimo procedūra?

Išsirinkus NT objektą, įprastai sudaroma rezervacijos sutartis, kuria įmokama 10% sandorio vertės arba abiejų šalių sutarta kita suma ir numatomas terminas pasirašyti pirkimo - pardavimo sutartį. Dažniausiai numatomas 2-8 savaičių terminas.

Paskolos

Dažnai klausiama, ar galima gauti paskolą Tenerifėje, jeigu gyvenu Lietuvoje?

Taip. Ne rezidentams bankai dažniausiai paskolas padengia iki 50-70%. Patartina paklausti kelių bankų, kad gautumėte patį geriausią pasiūlymą. Prašomi dokumentai:

  • Pajamų deklaracija (anglų arba ispanų kalba)
  • Darbo sutartis.
  • Paskutinių 6 mėnesių banko sąskaitos išrašas.

NT PARDAVIMAS

Išlaidos ir mokesčiai PARDUODANT NT:

  • 3% ne rezidento mokestis, kurį sulaiko ir įmoka pirkėjas už pardavėją po pardavimo per 30 dienų.
  • Plusvalía - turto vertės padidėjimo mokestis (nustato savivaldybės).
  • NT tarpininko/agentūros mokestis (įprastai 5% nuo pardavimo sumos arba abiejų šalių sutarta suma).
  • Energetikos sertifikatas (70-100€). Parengia techniniai inžinieriai.

TURTO ATGABENIMAS Į SALĄ

Automobilių importas

Įvežant automobilį į salą, mokamas muito mokestis ir registracijos mokestis.
Atsivežti automobilį galite  keltu iš Ispanijos Huelva arba Cádiz uosto Armas keltu arba Ferries keltu.

Muito mokestis, priklauso, kiek laiko turėjote automobilį iki atvežimo į salą ir kiek laiko esate deklaravę gyvenamą vietą Tenerifėje. Nuo muito mokesčio atleidžiama įvežant automobilį keičiant gyvenamą  vietą kaip asmeninį daiktą, jeigu atitinkate šias sąlygas:

  • Automobilį savo vardu turėjote ne mažiau negu 6 mėnesius savo vardu iki deklaruojant gyvenamąją vietą Tenerifėje ir įvežant į salą.
  • Pirmoji gyvenamosios vietos deklaracija (Empadronamiento) saloje yra ne senesnė negu 1 metai.
  • Turite išsideklaravimo pažymą iš Lietuvos/kitos valstybės, iš kurios išvykstate. Reikalingas vertimas į ispanų kalbą.

Jeigu buvote atleistas/-a nuo muito, automobilį turite išlaikyti 1 metus. Pardavus/perleidus automobilį anksčiau, turite sumokėti muito mokestį.

Registracijos mokestis - priklauso nuo automobilio techninės specifikacijos. Įmokos nustatytos vietos valdžios, galite pasitikrinti čia:

Registruojant importuotą automobilį reikalingi šie dokumentai:

  • Techninis sertifikatas apie 130€ (atlieka techninis inžinierius) arba oficialus tarptautinis atitikties sertifikatas COC (žalsvas dokumentas)
  • Techninė apžiūra importuotam automobilui apie 90€
  • Registracijos įmoka 97€
  • Numerių gamyba 20-25€
  • Kelių mokestis (Rodaje) 30-100€ per metus.
  • Draudimas nuo 200-300€ per metus.
  • Muitinės deklaracija
  • Mokesčių deklaracija (mod. 560)

Nurodytos išlaidos yra apytikslės ir individualiu atveju gali skirtis.

Daiktų gabenimas

Jeigu gabenate konteinerį, susisiekite su transporto, logistikos įmone.

Turto gabenimas konteineriu paprastai užtrunka apie 5-6 savaites.

AUGINANTIEMS VAIKUS

Mokyklos

Valstybinės - vaikai mokosi ispanų kalba, pradedama lankyti nuo 3 metų, pasirenkama pagal gyvenamąją vietą. Čia galite rasti mokyklą pagal rajoną.
Privačios:

Kreipkitės tiesiai į mokymo įstaigą, kuri nurodys reikalingus dokumentus.

Darželiai

Vaikai į darželius priimami nuo 4 mėnesių iki 3-6 metų amžiaus.
Valstybiniai darželiai priima iki 3 metų amžiaus. Vyresni - pradeda lankyti mokyklą.

Bendraukim

Prisijunk prie mamų klubo Tenerifėje Facebook grupės arba prie Tenerifės lietuvių moterų klubo

PRADEDANTIEMS SAVO VERSLĄ

Ekonominei veiklai vykdyti dažniausiai pasirenkamos dvi formos:

Autónomo (individuali veikla)
Veiklai pradėti pakanka NIE ir asmens dokumentų.
Socialinio draudimo standartinė įmoka 320€/mėnesį. Tačiau taikoma nemažai lengvatų (pirmą kartą pradedantiems veiklą, tam tikroms amžiaus grupėms, šeimos nario autónomo, ir). Tuomet įmokos prasideda nuo 50€/mėnesiui ir palaipsniui per nustatytą laikotarpį auga iki standartinės įmokos. Veiklai taikomas  7% IGIC (vietos PVM). 20% pajamų mokestis. Deklaracijos teikiamos kas ketvirtį ir metinės. Buhalterinei apskaitai vesti pasirenkamas buhalteris (isp. gestór) arba finansinis patarėjas (isp. asesor fiscal).

Sociedad limitada (uždaroji akcinė bendrovė)
Buhalterinei apskaitai vesti pasirenkamas buhalteris (isp. gestór) arba finansinis patarėjas (isp. asesor fiscal)

 

Pateikiama informacija yra parengta lietuvių bendruomenės Tenerifėje savanorių ir yra bendrojo pobūdžio bei negali būti traktuojama kaip individuali teisinė konsultacija. Dėl detalesnės informacijos prašome kreiptis į teisininkus bei finansinius patarėjus (isp. asesor fiscal) arba buhalterius (isp. gestor)